ICA fyller 100 år och blickar framåt
2017 är det 100 år sedan Hakon Swenson lade grunden till ICA genom sin idé om fria handlare i samverkan. Under vinjetten ”ICA 100 år och framåt” kommer hela ICA att fira jubileumsåret. Dels planerar ICA-handlare runt om i landet att genomföra olika initiativ inom till exempel matinspiration, hälsa, integration och hållbarhet, dels blickar ICA framåt genom att djupdyka i framtidsfrågor runt kunder och mat.
Startskottet för ICAs 100-årsfirande kommer att synas redan i årets första reklamfilm. Samtidigt lanseras hemsidan ica.se/ica100, där det sedan löpande publiceras nyheter om 100-årsfirandet och om ICA-handlarnas initiativ i olika delar av Sverige. Hela året kommer kunderna uppmärksammas på jubileet genom aktiviteter och kommunikation, inte minst i ICA-butikerna.
- Hela ICA bygger på en idé om lokalt entreprenörskap, där ICA-handlarna äger och driver sina butiker och därför har ett stort engagemang för att utveckla orten där de verkar. Därför vill vi ta tillfället att sätta ett ökat fokus på alla de goda initiativ som ICA-handlarna redan gör och som de kommer att förstärka under 2017. Vi kan se fram emot allt från mångkulturella matmöten till satsningar på närodlat och projekt som ska ge barn och unga bättre mat- och motionsvanor, säger Fredrik Hägglund, vd ICA-handlarnas Förbund.
- Med vår historia och en mängd handlarinitiativ i ryggen, ska vi också blicka framåt under året. Tillsammans med experter och innovatörer vill vi undersöka vart utvecklingen är på väg, till exempel tittar vi på hur kundernas behov, handlarskapet, butikerna och sortimentet kan se ut i framtiden. Vid olika nedslag under året planerar vi att dela med oss av idéer och insikter som blir resultatet av våra undersökningar, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52