Årets pristagare är utvalda i konkurrens med många och det gläder mig att det finns en så outtömlig källa av engagemang att göra gott och utveckla betydelsen av handel i vårt samhälle"

Det är tionde året i rad som fonden prisar aktörer i dagligvarubranschen för att de visat prov på entreprenörskap.

"Det är lika härligt varje år att få kombinera en hyllning till entreprenörskapet med att fira ICA-idéns födelsedag. Årets pristagare är utvalda i konkurrens med många och det gläder mig att det finns en så outtömlig källa av engagemang att göra gott och utveckla betydelsen av handel i vårt samhälle", säger Claes-Göran Sylvén om de tre entreprenörspriserna (motiveringar nedan).

Priserna delas ut i tre kategorier där alla på något sätt visat särskilt prov på entreprenörskap. 

  •         ICA-butik: en butik, avdelning, medarbetare eller handlare.
  •         ICA-koncern: en anställd eller en avdelning i ICA-koncernen.
  •         Extern: en person, en grupp, en samarbetspartner eller ett företag som har en koppling till ICA.    

Jury: Rickard Johansson, ICA-handlare Maxi ICA Stormarknad Häggvik och vice ordförande i Förbundsstyrelsen, Samuel Young Head of New Business ICA Gruppen, Maria Lagerstam HR Direktör ICA Sverige och Claes-Göran Sylvén

Motiveringar:

Butik: Emil Westlund, ICA Supermarket Kvarnen
Emil Westlund har visat en enastående förmåga att tidigt anamma och utnyttja sociala medier för marknadsföring. Genom att våga tänka utanför boxen och använda kreativa metoder har han inte bara lyckats marknadsföra butiken på ett imponerande sätt, utan också blivit prisad för sina insatser inom marknadsföring.

Emil har också inspirerat andra att följa i hans fotspår, vilket har bidragit till att stärka flera butikers ekonomi. Dessutom är Emil alltid redo att sträcka ut en hjälpande hand och stötta sina kollegor. Kombinationen av innovation, framgång och generositet gör honom till en värdig mottagare av detta pris”

ICA-koncern: Projekt Team Matkultur
En projektgrupp som visat en enastående förmåga att identifiera och utnyttja en stor marknadspotential. Genom att utforska, utveckla och genomföra en betydelsefull förändring har de visat prov på utmärkt entreprenörskap inom ett sortiment som kämpat för att nå framgång.

Team Matkultur har hjälpt butikerna att bli lokala världsmästare genom sitt engagemang och stöd under processen. Deras utmärkta samarbete har varit avgörande för att skapa ett sortiment som tilltalar alla kunder, vilket i sin tur har stärkt hela ICA. Marknadsandelen för sortimentet har ökat med imponerande 4,9 procent. Prestationen gör dem till värdiga mottagare av priset.”

Extern: Pär Johansson, Glada Hudik-teatern
Pär Johansson har gång på gång visat att det går att bryta mönster och gå sin egen väg. Han är en sann entreprenör, ända ut i fingerspetsarna, och har kommit med flera kreativa idéer som genererat fina samarbeten och stärkt ICAs varumärke. 

Projekten har inte bara varit till nytta för ICA utan också för samhället i stort. Det senaste initiativet, en kärleksturné under Alla hjärtans dag, involverade butikernas kunder och skapade medvetenhet om allas lika värde och rätt att få inkluderas. Pär Johansson, Glada Hudik-teatern, är en värdig mottagare av priset för sitt innovativa tänkande, sitt engagemang och sin förmåga att skapa positiva förändringar.”

Entreprenörsintresse
Entreprenörsfonden skapades i samband med att Claes-Göran Sylvén slutade som vd för ICA-handlarnas Förbund och är inspirerad av hans stora intresse för entreprenörskap samt ett erkännande för det arbete han har gjort för ICA-idén och Sveriges ICA-handlare. 

Frågor om stipendierna